اسپیکر

اسپیکر

Spiker
اسپیکر

اسپیکر

Spiker

دانلود مروری بر کاربرد انواع شیرین کننده ها در صنایع غذایی


مروری بر کاربرد انواع شیرین کننده ها در صنایع غذایی

انواعی از مواد طبیعی و مصنوعی هستند که باعث ایجاد طعم شیرین در غذاها و نوشیدنی‌ها می شوند علاوه بر این با توجه به توانایی بالای آن‌ها در شیرین کنندگی، از آن ها ممکن است در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده مواد غذایی، در فرآیند تقطیر (تولید نوشیدنی های الکلی)، و قهوه‌ای شدن و کاراملی شدن غذاها استفاده شود شیرین کننده های طبیعی ممکن است مغذی و خوش طعم

دانلود مروری بر کاربرد انواع شیرین کننده ها در صنایع غذایی

مروری بر کاربرد انواع شیرین کننده ها در صنایع غذایی
شیرین کننده
تحقیق
مقاله
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل docx
حجم فایل 14337 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 64

تعداد صفحه:  64

نوع فایل:  Word 

فرمت فایل:  docx 

***  قابل ویـرایش

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                صفحه

فصل اول: شیرین کننده ها .......................................... 1 

1-1- مقدمه                                                                                                     2

1-2- تعریف                                                                                                     3

1-3- تاریخچه استفاده از شیرین کننده ها                                                               4

1-4- چه چیزی بر مقدار شیرینی یک ماده تاثیر می گذارد؟                                          5

1-5- انواع شیرین کننده‏ ها در صنایع غذایی                                                            5

1-6- شیرین کننده های طبیعی                                                                            6

1-6-1- آماساک                                                                                                6

1-6-2- مالت جو                                                                                               7

1-6-3- شربت برنج قهوه ‏ای                                                                                 7

1-6-4- قند خرما                                                                                              8

1-6-5- فروکتوز                                                                                                8

1-6-6- شربت غلیظ میوه                                                                                    9

1-6-7- گلوکز                                                                                                   9

1-6-8- عسل                                                                                                 10

1-6-9- قند افرا                                                                                              11

1-6-10- استویا                                                                                              11

1-6-11- سوکانات                                                                                           12

1-7- تأثیر شیرین کننده های طبیعی بر دیابت                                                        13

1-8- تأثیر شیرین کننده های طبیعی بر کاهش وزن                                                 14

1-9- شیرین کننده‏ های مصنوعی                                                                        15

1-9-1-  آسه سولفام k                                                                                     15

1-9-2- آسپارتام                                                                                             16

1-9-3- ساخارین                                                                                            17

1-9-4- سوکرالوز                                                                                             17

1-9-5- آلیتام                                                                                                18

1-9-6- سیکلامات                                                                                           19

1-10- شیرین کننده مصنوعی برای دیابتی ها                                                         20

1-11- شیرین کننده های مصنوعی و سرطان                                                         20

1-12- شیرین کننده ‏های تصفیه شده                                                                  22

1-12-1- شکر سفید                                                                                        22

1-12-2- شکر خام                                                                                          22

1-12-3- شکر قهوه ‏ای                                                                                     23

1-12-4-  شکر قنادی (پودری)                                                                           24

1-12-5- شربت ذرت                                                                                       24

1-12-6- دکستروز                                                                                           25

1-12-7- ملاس                                                                                              26

1-13- شیرین کننده های الکل‏ قندی                                                                   26

1-14- انواع الکل های قندی                                                                               27

1-14-1- سوربیتول                                                                                         27

1-14-2- مانیتول                                                                                            28

1-14-3- مالتیتول                                                                                           28

1-14-4- اریتریتول                                                                                          29

1-14-5- گزیلیتول                                                                                          30

1-14-6- ایزومالت                                                                                           30

1-14-7- لاکتیتول                                                                                          31

1-15- قند الکل                                                                                              31

1-16- کاربرد قند های الکلی                                                                              32

1-17- آیا قند های الکلی مضر هستند؟                                                                 32

1-18- کاربردهای شیرین کننده های مصنوعی                                                        33

1-19- معایب شیرین کننده های مصنوعی                                                             35

فصل دوم: بررسی شیرین کننده های مصنوعی در صنعت نوشابه.....36

2-1- مقدمه                                                                                                   37

2-2- نوشابه از چه چیزی درست می‎شود؟                                                              38

2-3- طعم دهنده نوشابه چیست؟                                                                        39

2-4- انواع نوشابه                                                                                             40

2-5- انواع نوشابه بر اساس ترکیبات                                                                      40

2-5-1- نوشابه‌های غیرالکلی                                                                              40

2-5-2- نوشابه‌های الکلی                                                                                   41

2-5-3- نوشابه‌های انرژی‌زا                                                                                 41

2-5-4- نوشابه‌های رژیمی (لایت و زیرو)                                                               42

2-5-5- نوشابه‌های لبنی                                                                                   43

2-5-6- انواع نوشابه بر اساس طعم                                                                       44

2-5-7- ترکیبات نوشابه سیاه (مشکی)                                                                  44

2-5-8- نوشابه زرد (نارنجی)                                                                              44

2-5-9- سفید (بی‌رنگ)                                                                                    45

2-5-10- طعم‌های دیگر                                                                                    46

2-6- شیرین کننده های مصنوعی در صنعت نوشابه                                                  47

2-7- توصیه                                                                                                   54

جمع ‏بندی                                                                                                     55

منابع                                                                                                             56

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                                                صفحه

فصل اول

شکل 1-1  شیرین کننده ها                                                                                 1

شکل 1-2 شیرین کننده طبیعی                                                                            5

شکل 1-3 شیرین کننده مصنوعی                                                                          5

شکل1-4  آمساک                                                                                              6

شکل 1-5   پودر مالت جو                                                                                    7

شکل 1-6  شربت برنج قهوه ای                                                                              7 

شکل 1-7   قند خرما                                                                                          8 

شکل 1-8- فرمول شیمیایی فرکتوز                                                                        9

شکل 1-9 شربت غلیظ گلابی                                                                                9

شکل 1-10  شربت گلوکز                                                                                   10

شکل 1-11  عسل                                                                                            10

شکل 1-12  میزان کالری عسل                                                                           10

شکل 1-13  جمع آوری قند افرا                                                                          11

شکل 1-14   پودر استویا                                                                                   12

شکل 1-15  سوکانات                                                                                       12

شکل 1-16  آسه سولفام k                                                                                 15

شکل 1-17   ساختار شیمیایی آسه سولفام k                                                         15

شکل 1-18    آسپارتام                                                                                      16

شکل 1-19  ساختار شیمیایی آسپارتام                                                                 16

شکل 1-20    ساخارین                                                                                     17

شکل 1-21    ساختار شیمیایی ساخارین                                                              17

شکل 1-22    سوکرالوز                                                                                     18

شکل 1-23   ساختار شیمیایی سوکرالوز                                                                18

شکل 1-24    آلتیام                                                                                         18

شکل 1-25  ساختار شیمیایی آلتیام                                                                     18

شکل 1-26  سیکلامات                                                                                     19

شکل 1-27  ساختار شیمیایی سیکلامات                                                               19

شکل 1-28    شکر سفید                                                                                   22

شکل 1-29   شکر خام                                                                                      23

شکل 1-30   شکر قهوه ای                                                                                 23

شکل 1-31    شکر قنادی                                                                                  24

شکل 1-32   شربت ذرت                                                                                   25

شکل 1-33   دکستروز                                                                                      25

شکل 1-34    ملاس                                                                                         26 

شکل 1-35  سوربیتول                                                                                      27

شکل 1-36 ساختار شیمیایی سوربیتول                                                                 27

شکل  1-37 مانیتول                                                                                         28

شکل 1-38  ساختار شیمیایی مانیتول                                                                  28

شکل 1-39  مالتیتول                                                                                       29

شکل 1-40 ساختار شیمیایی مالتیتول                                                                  29

شکل  1-41 اریتریتول                                                                                      29

شکل 1-42 ساختار شیمیایی اریتریتول                                                                 29

شکل 1-43  گزیلیتول                                                                                       30

شکل1-44 ساختار شیمیایی گزیلیتول                                                                  30

شکل  1-45   ایزومالت                                                                                     30

 شکل 1-46 ساختار شیمیایی ایزومالت                                                                 30

شکل 1-47  لاکتیتول                                                                                       31

شکل 1-48  ساختار شیمیایی لاکتیتول                                                                31

فصل دوم                                                                                                                                

شکل 2-1   نوشابه گازدار                                                                                   37

شکل 2-2     ساختار شیمیایی اسید نوشابه                                                            38

شکل 2-3   نوشابه های غیر الکلی با طعم های مختلف                                              40

شکل 2-4   نوشابه های الکلی ( ویژه کشور چین)                                                     41

شکل 2-5   نوشابه انرژی زا خرس سیاه                                                                 42

شکل 2-6   نوشابه رژیمی ( زیرو)                                                                         43

شکل 2-7   نوشابه لبنی                                                                                    43

 

 


فصل اول

              شیرین کننده ها

 

 

 

 

 

1-1- مقدمه

شیرین کننده ها را می توان به عنوان کی افزودنی به محصولات غذایی اضافه کرد که باعث ایجاد طعم شیرینی و مزه ی دهانی خاص درمحصول می گردد و بر خواص فیزیکی، شیمیایی، رئولوژی، مکانیکی، سفتی، قابلیت نرم کنندگی، فعالیت آبی، حجم دهندگی، و ایجاد رنگ، تأثیر گذار بوده و افزایش ارزش غذایی ماده غذایی را نیز باعث می شود. یرین کننده ها به 2 گروه اصلی مصنوعی و طبیعی طبقه بندی می شوند. بشیرین کنده های طبیعی، شامل انواع مونو، دی، تری، و ... ساکارید، پلی ال قندها و شیرین کننده های تصفیه شده و شیرین کننده هایی که از مواد طبیعی و گیاهی گرفته می شود می باشند. شیرین کننده های مصنوعی شامل ساخارین، آسه سولفام، سیکلامات، آسپارتام، سوکرالوز، آلیتام که همه آنها فاقد کالری هستند. مصرف کنندگان این محصولات را که با جایگزین های شکر شیرین شده اند، به دلایل کاهش کالـــری دریافتی، کمک به حفظ سلامت بدن، کنترل وزن ترجیح می دهند .

 

 

 

 

 

 

1-2- تعریف

 انواعی از مواد طبیعی و مصنوعی هستند که باعث ایجاد طعم شیرین در غذاها و نوشیدنی‌ها می شوند. علاوه بر این با توجه به توانایی بالای آن‌ها در شیرین کنندگی، از آن ها ممکن است در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده مواد غذایی، در فرآیند تقطیر (تولید نوشیدنی های الکلی)، و قهوه‌ای شدن و کاراملی شدن غذاها استفاده شود. شیرین کننده های طبیعی ممکن است مغذی و خوش طعم باشند و در نتیجه هم به عنوان غذا و هم به عنوان یک طعم دهنده مطلوب مورد توجه باشند. با این حال،‌ قند معمولی و سایر انواع مغذی آن ها  مانند عسل و شربت ذرت موحب مشکلاتی در سلامتی مانند چاقی و پوسیدگی دندان می شوند و حتی می توانند به عنوان تهدیدی برای زندگی بیماران دیابتی باشند. به همین دلیل از قرن نوزدهم تلاش‌هایی برای تولید شیرین کننده های غیر مغذی و مصنوعی که تاثیری بر سوخت و ساز بدن نداشته باشند و ارزش کالری کم یا بدون ارزشی دارند، انجام شده است. این ترکیبات می‌توانند به دو صورت طبیعی و مصنوعی باشند. این مواد به طور طبیعی از گیاهان گرفته شده است و شامل ترکیباتی همچون ساخارین، سوکرالوز، آسپارتام، سیکلامات ها و توماتین هستند

دانلود مروری بر کاربرد انواع شیرین کننده ها در صنایع غذایی

دانلود تحقیق درباره استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی


تحقیق درباره استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی

امروزه روغنهای اسانسی در صنایع آرایشی بهداشتی، غذائی و داروئی بسیارکاربرد داشته و برخی از انواع مورد نیاز آن به صورت سنتزی در لابراتوار و یا در مقیاس صنعتی تهیه می گردد روغن های اسانسی طبیعی، به علت عدم آلودگی و حضور مواد متنوع تشکیل دهنده بسیار مورد توجه می باشد در کشور ما با توجه به تنوع آب و هوائی و شرایط مناسب کاشت و برداشت گیاهان معطر، تولید

دانلود تحقیق درباره استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی

استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی 
اسانس طبیعی 
نگهدارنده
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل docx
حجم فایل 12413 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 62

تعداد صفحه:  62

نوع فایل:  Word 

فرمت فایل:  docx 

***  قابل ویـرایش

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                         صفحه

مقدمه                                                                                                       1

فصل اول: اسانس

1-1- اسانس چیست؟                                                                                  4

1-2- چگونگی پیدایش اسانس                                                                       5

1-3- تاریخچه اسانس                                                                                  6

1-4- میزان توزیع اسانس ها در طبیعت                                                            7

1-5- عوامل موثر در کیفیت اسانس های گیاهی                                                  8

1-6- مهمترین عوامل موثر بر کیفیت اسانس                                                      9

1-6-1- آب و هوا                                                                                        9

1-6-2- نور                                                                                               9

1-6-3- نژاد گیاه                                                                                        9 

1-7- ویژگی های اسانس ها                                                                         10

1-8- مواد تشکیل دهنده اسانس ها                                                               11

1-9- دوز مصرفی                                                                                      12

1-10- ماندگاری                                                                                       12

1-11- اسانس ها در بدن انسان چگونه اثر می کنند؟                                          12

1-12- اسانس ها برای گلها و گیاهان حامل خود چه فایده ای دارند؟                      13

1-13- خصوصیات شیمیایی اسانس                                                               13

1-14- اثرات جانبی                                                                                   14

1-15- عوارض جانبی احتمالی روغنهای اسانسی                                               14

1-16- انواع روش های عصاره گیری گیاهان                                                     15

1-16-1- خیساندن                                                                                   15

1-16-2- عصاره های آبی                                                                            16

1-16-3- انواع روش های عصاره های آبی                                                        17

1-16-3-1- دم کرده                                                                                 17
1-16-3-2- انفوز                                                                                      17

1-16-3-3- خیسانده                                                                                 18

1-16-3-4- تنتورها                                                                                  19

1-16-3-5- عصاره گیری با حرارت توسط دستگاه سوکسله                                  20

1-16-3-6- عصاره گیری بدون دخالت حرارت با دستگاه پرکوله                            21

1-16-4- عصاره های مایع                                                                          22

1-16-5- عصاره های خشک                                                                        23

1-17- طرز تهیه اسانس                                                                             24

1-17-1- طرز تهیه اسانس به روش تقطیر                                                       24

1-17-2- فشرده کردن                                                                               25

1-17-3- طرز تهیه اسانس با حلال                                                                25

1-17-4- استخراج با فلورازول                                                                      26

1-18- نکاتی درباره طرز تهیه اسانس                                                             26

1-19- طبقه بندی اسانس ها و طعم دهنده ها                                                 27

1-19- ۱- طعم دهنده ها و اسانس های طبیعی                                                27

1-19- ۲- طعم دهنده ها و اسانس های شبه طبیعی                                         27

1-19-۳- طعم دهنده ها و اسانس های مصنوعی                                               27

1-20- فرق بین طعم طبیعی و مصنوعی چیست ؟                                             28

1-21- تفاوت بین اسانس خوراکی و غیرخوراکی چیست؟                                    29

1-22- آیا بین اسانس گیاهی و روغن های گیاهی تفاوتی وجود دارد؟                     29

1-23- کاربردهای اسانس                                                                            30

1-23-1- صنایع آرایشی و بهداشتی                                                              30

1-23-2- رایحه درمانی                                                                              30

1-23-3- درمان انواع بیماریها                                                                      31

1-23-4- به عنوان آفت کش                                                                        31

1-23-5- صنایع غذایی                                                                              32

1-26- گیاهان دارای اسانس                                                                        32

1-27- روش مصرف اسانس و انواع اسانس ها به نوع آن ها بستگی دارد؟                 33

1-28- مزایا و مضرات استفاده از اسانس ها                                                      33

فصل دوم: اسانس در صنایع غذایی

2-1- اسانس های خوراکی در صنایع غذایی                                                     36

2-2- کاربرد اسانس های خوراکی و عصاره در صنعت غذا                                     36

2-3- اسانس گیاه گشنیز                                                                             37

2-4- اسانس زیره سبز، کاکوتی و سیاه دانه                                                      37

2-5- اسانس گیاه مرزه                                                                               38

2-6- اسانس سیر                                                                                      39

2-7- اسانس دارچین                                                                                 39

2-8- اسانس آویشن شیرازی و زیره کوهی                                                       40

2-9- اسانس چای خوراکی                                                                          41

2-10- اسانس کیک و کلوچه خوراکی                                                            42

2-11- اسانس لبنیات خوراکی                                                                     42

2-12- اسانس بستنی خوراکی                                                                      42

2-13- اسانس میوه ای خوراکی                                                                    43

2-14- اسانس زنجبیل خوراکی                                                                    43

2-15- اسانس لیمو خوراکی                                                                         44

2-16- اسانس نعناع خوراکی                                                                        44

2-17- اسانس انیسون خوراکی                                                                     45

2-18- اسانس اسطوخودوس خوراکی                                                             46

2-19- اسانس وانیل خوراکی                                                                        46

2-20- اسانس قهوه خوراکی                                                                        47

2-21- اسانس شکلات خوراکی                                                                     48

2-22- اسانس تافی خوراکی                                                                        49

2-23- اسانس کارامل خوراکی                                                                      51

2-24- اسانس عسل خوراکی                                                                        51

نتیجه گیری                                                                                             53

منابع                                                                                                      54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                                         صفحه

شکل 1-1  مصریان باستان در حال استفاده از اسانس گل                                        5

شکل 1-2  اسانس گل سرخ                                                                             8

شکل 1-3 اسنانس نعناع                                                                               10

شکل 1-4 اسانس چای سبز                                                                           11

شکل 1-5  عصاره گیری به روش خیساندن                                                        16

شکل 1-6 دم کرده نعناع آویشن                                                                      17

شکل  1-7 خویسانده گیاهای                                                                         19

شکل 1-8  عصاره گیری به روش تنتور                                                              20

شکل 1-9   دستگاه سوکسله                                                                          21

شکل 1-10 عصاره گیری با روش تقطیر                                                            24

شکل 1-11 تهیه اسانس با روش حلال                                                              26

 

شکل 2-1 اسانس گیشنیز                                                                             37

شکل 2-2  اسانس زیره                                                                                 38

شکل 2-3 اسانس مرزه                                                                                 38

شکل 2-4  اسانس سیر                                                                                 39

شکل 2-5  اسانس دارچین                                                                            40

شکل 2-6 اسانس آویشن                                                                               41

شکل 2-7 اسانس زنجبیل                                                                             43

شکل 2-8 اسانس لیمو                                                                                 44

شکل 2-9 اسانس نعناع خوراکی                                                                      45

شکل 2-10  اسانس اسطوخودوس خوراکی                                                         46

شکل 2-11 اسانس وانیل خوراکی                                                                   47

شکل2-12 اسانس قهوه                                                                                48

شکل2-13 اسانس شکلات خوراکی                                                                  49

شکل2-14 اسانس تافی سوئیسی                                                                     50

شکل2-15  اسانس کارمل خوراکی                                                                  51

شکل 2-16 اسانس عسل خوراکی                                                                    52

 

مقدمه

امروزه روغنهای اسانسی در صنایع آرایشی بهداشتی، غذائی و داروئی بسیارکاربرد داشته و برخی از انواع مورد نیاز آن به صورت سنتزی در لابراتوار و یا در مقیاس صنعتی تهیه می گردد. روغن های اسانسی طبیعی، به علت عدم آلودگی و حضور مواد متنوع تشکیل دهنده بسیار مورد توجه می باشد. در کشور ما با توجه به تنوع آب و هوائی و شرایط مناسب کاشت و برداشت گیاهان معطر، تولید اسانس های استخراجی می تواند علاوه بر تأمین نیاز داخلی، در صادرات نیز مطرح گردد.

از ابتدای خلقت، آدمی در زندگی خود با عطر و مواد معطر آشنا بوده است. شواهد نشان می دهد که این ماده در دوران قدیم درمراسم مذهبی و در درمان بیماری ها به کار می رفته است. در تمدن باستان که عطر با مواد خوش بو مترادف بوده، به علت کمیاب بودن و قیمت بالا بسیار مورد توجه تجار قرار می گرفته است. در دوران قدیم، اولین ساخت عطرهای طبیعی به وسیله پزشکان صورت گرفته و آنان برای تهیه داروهای درمانی خود به جستجوی منابع طبیعی این قبیل ترکیبات می پرداختند. پس می توان گفت، اولین فرمولاسیون عطر ها توسط پزشکان انجام شده است. هیچ اطلاعی در مورد آغاز فرآیند تولید عطر در منابع وجود ندارد و مانند بسیاری از صنایع چگونگی شروع فرآوری آن در تمدن انسانی مجهول مانده است. در چین، هند، مصر و ایران عطرها در مراسم مذهبی به کار می رفته اند. در آن زمان، هنر عطرسازی پیشرفت کرده و با استفاده از مواد طبیعی خام، داروهای آرام بخش معطری را جهت درمان بیماری ها از گیاهان و جانوران جداسازی می کردند. در سنگ نوشته ای تاریخی که از مصریان (تمدن نیل) به جای مانده به تهیه روغن ها، صمغ-ها و لیکور تخمیری اشاره شده است.

اسانس از کلمه فرانسوی Essence به فارسی وارد شده و در انگلیسی هم با این املا و با تلفظ متفاوت استفاده می شود. با توجه به اینکه در فارسی به جهت روابط تاریخی با فرانسه بیشتر اصطلاحات فرانسوی وارد زبان ما شده کلمه اسانس کاملا معمول شده و از آن برای معادل Essence  استفاده می شود.

 

 

 

 

دانلود تحقیق درباره استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی

دانلود تحقیق درباره استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی


تحقیق درباره استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی

امروزه روغنهای اسانسی در صنایع آرایشی بهداشتی، غذائی و داروئی بسیارکاربرد داشته و برخی از انواع مورد نیاز آن به صورت سنتزی در لابراتوار و یا در مقیاس صنعتی تهیه می گردد روغن های اسانسی طبیعی، به علت عدم آلودگی و حضور مواد متنوع تشکیل دهنده بسیار مورد توجه می باشد در کشور ما با توجه به تنوع آب و هوائی و شرایط مناسب کاشت و برداشت گیاهان معطر، تولید

دانلود تحقیق درباره استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی

استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی 
اسانس طبیعی 
نگهدارنده
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل docx
حجم فایل 12413 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 62

تعداد صفحه:  62

نوع فایل:  Word 

فرمت فایل:  docx 

***  قابل ویـرایش

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                         صفحه

مقدمه                                                                                                       1

فصل اول: اسانس

1-1- اسانس چیست؟                                                                                  4

1-2- چگونگی پیدایش اسانس                                                                       5

1-3- تاریخچه اسانس                                                                                  6

1-4- میزان توزیع اسانس ها در طبیعت                                                            7

1-5- عوامل موثر در کیفیت اسانس های گیاهی                                                  8

1-6- مهمترین عوامل موثر بر کیفیت اسانس                                                      9

1-6-1- آب و هوا                                                                                        9

1-6-2- نور                                                                                               9

1-6-3- نژاد گیاه                                                                                        9 

1-7- ویژگی های اسانس ها                                                                         10

1-8- مواد تشکیل دهنده اسانس ها                                                               11

1-9- دوز مصرفی                                                                                      12

1-10- ماندگاری                                                                                       12

1-11- اسانس ها در بدن انسان چگونه اثر می کنند؟                                          12

1-12- اسانس ها برای گلها و گیاهان حامل خود چه فایده ای دارند؟                      13

1-13- خصوصیات شیمیایی اسانس                                                               13

1-14- اثرات جانبی                                                                                   14

1-15- عوارض جانبی احتمالی روغنهای اسانسی                                               14

1-16- انواع روش های عصاره گیری گیاهان                                                     15

1-16-1- خیساندن                                                                                   15

1-16-2- عصاره های آبی                                                                            16

1-16-3- انواع روش های عصاره های آبی                                                        17

1-16-3-1- دم کرده                                                                                 17
1-16-3-2- انفوز                                                                                      17

1-16-3-3- خیسانده                                                                                 18

1-16-3-4- تنتورها                                                                                  19

1-16-3-5- عصاره گیری با حرارت توسط دستگاه سوکسله                                  20

1-16-3-6- عصاره گیری بدون دخالت حرارت با دستگاه پرکوله                            21

1-16-4- عصاره های مایع                                                                          22

1-16-5- عصاره های خشک                                                                        23

1-17- طرز تهیه اسانس                                                                             24

1-17-1- طرز تهیه اسانس به روش تقطیر                                                       24

1-17-2- فشرده کردن                                                                               25

1-17-3- طرز تهیه اسانس با حلال                                                                25

1-17-4- استخراج با فلورازول                                                                      26

1-18- نکاتی درباره طرز تهیه اسانس                                                             26

1-19- طبقه بندی اسانس ها و طعم دهنده ها                                                 27

1-19- ۱- طعم دهنده ها و اسانس های طبیعی                                                27

1-19- ۲- طعم دهنده ها و اسانس های شبه طبیعی                                         27

1-19-۳- طعم دهنده ها و اسانس های مصنوعی                                               27

1-20- فرق بین طعم طبیعی و مصنوعی چیست ؟                                             28

1-21- تفاوت بین اسانس خوراکی و غیرخوراکی چیست؟                                    29

1-22- آیا بین اسانس گیاهی و روغن های گیاهی تفاوتی وجود دارد؟                     29

1-23- کاربردهای اسانس                                                                            30

1-23-1- صنایع آرایشی و بهداشتی                                                              30

1-23-2- رایحه درمانی                                                                              30

1-23-3- درمان انواع بیماریها                                                                      31

1-23-4- به عنوان آفت کش                                                                        31

1-23-5- صنایع غذایی                                                                              32

1-26- گیاهان دارای اسانس                                                                        32

1-27- روش مصرف اسانس و انواع اسانس ها به نوع آن ها بستگی دارد؟                 33

1-28- مزایا و مضرات استفاده از اسانس ها                                                      33

فصل دوم: اسانس در صنایع غذایی

2-1- اسانس های خوراکی در صنایع غذایی                                                     36

2-2- کاربرد اسانس های خوراکی و عصاره در صنعت غذا                                     36

2-3- اسانس گیاه گشنیز                                                                             37

2-4- اسانس زیره سبز، کاکوتی و سیاه دانه                                                      37

2-5- اسانس گیاه مرزه                                                                               38

2-6- اسانس سیر                                                                                      39

2-7- اسانس دارچین                                                                                 39

2-8- اسانس آویشن شیرازی و زیره کوهی                                                       40

2-9- اسانس چای خوراکی                                                                          41

2-10- اسانس کیک و کلوچه خوراکی                                                            42

2-11- اسانس لبنیات خوراکی                                                                     42

2-12- اسانس بستنی خوراکی                                                                      42

2-13- اسانس میوه ای خوراکی                                                                    43

2-14- اسانس زنجبیل خوراکی                                                                    43

2-15- اسانس لیمو خوراکی                                                                         44

2-16- اسانس نعناع خوراکی                                                                        44

2-17- اسانس انیسون خوراکی                                                                     45

2-18- اسانس اسطوخودوس خوراکی                                                             46

2-19- اسانس وانیل خوراکی                                                                        46

2-20- اسانس قهوه خوراکی                                                                        47

2-21- اسانس شکلات خوراکی                                                                     48

2-22- اسانس تافی خوراکی                                                                        49

2-23- اسانس کارامل خوراکی                                                                      51

2-24- اسانس عسل خوراکی                                                                        51

نتیجه گیری                                                                                             53

منابع                                                                                                      54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                                         صفحه

شکل 1-1  مصریان باستان در حال استفاده از اسانس گل                                        5

شکل 1-2  اسانس گل سرخ                                                                             8

شکل 1-3 اسنانس نعناع                                                                               10

شکل 1-4 اسانس چای سبز                                                                           11

شکل 1-5  عصاره گیری به روش خیساندن                                                        16

شکل 1-6 دم کرده نعناع آویشن                                                                      17

شکل  1-7 خویسانده گیاهای                                                                         19

شکل 1-8  عصاره گیری به روش تنتور                                                              20

شکل 1-9   دستگاه سوکسله                                                                          21

شکل 1-10 عصاره گیری با روش تقطیر                                                            24

شکل 1-11 تهیه اسانس با روش حلال                                                              26

 

شکل 2-1 اسانس گیشنیز                                                                             37

شکل 2-2  اسانس زیره                                                                                 38

شکل 2-3 اسانس مرزه                                                                                 38

شکل 2-4  اسانس سیر                                                                                 39

شکل 2-5  اسانس دارچین                                                                            40

شکل 2-6 اسانس آویشن                                                                               41

شکل 2-7 اسانس زنجبیل                                                                             43

شکل 2-8 اسانس لیمو                                                                                 44

شکل 2-9 اسانس نعناع خوراکی                                                                      45

شکل 2-10  اسانس اسطوخودوس خوراکی                                                         46

شکل 2-11 اسانس وانیل خوراکی                                                                   47

شکل2-12 اسانس قهوه                                                                                48

شکل2-13 اسانس شکلات خوراکی                                                                  49

شکل2-14 اسانس تافی سوئیسی                                                                     50

شکل2-15  اسانس کارمل خوراکی                                                                  51

شکل 2-16 اسانس عسل خوراکی                                                                    52

 

مقدمه

امروزه روغنهای اسانسی در صنایع آرایشی بهداشتی، غذائی و داروئی بسیارکاربرد داشته و برخی از انواع مورد نیاز آن به صورت سنتزی در لابراتوار و یا در مقیاس صنعتی تهیه می گردد. روغن های اسانسی طبیعی، به علت عدم آلودگی و حضور مواد متنوع تشکیل دهنده بسیار مورد توجه می باشد. در کشور ما با توجه به تنوع آب و هوائی و شرایط مناسب کاشت و برداشت گیاهان معطر، تولید اسانس های استخراجی می تواند علاوه بر تأمین نیاز داخلی، در صادرات نیز مطرح گردد.

از ابتدای خلقت، آدمی در زندگی خود با عطر و مواد معطر آشنا بوده است. شواهد نشان می دهد که این ماده در دوران قدیم درمراسم مذهبی و در درمان بیماری ها به کار می رفته است. در تمدن باستان که عطر با مواد خوش بو مترادف بوده، به علت کمیاب بودن و قیمت بالا بسیار مورد توجه تجار قرار می گرفته است. در دوران قدیم، اولین ساخت عطرهای طبیعی به وسیله پزشکان صورت گرفته و آنان برای تهیه داروهای درمانی خود به جستجوی منابع طبیعی این قبیل ترکیبات می پرداختند. پس می توان گفت، اولین فرمولاسیون عطر ها توسط پزشکان انجام شده است. هیچ اطلاعی در مورد آغاز فرآیند تولید عطر در منابع وجود ندارد و مانند بسیاری از صنایع چگونگی شروع فرآوری آن در تمدن انسانی مجهول مانده است. در چین، هند، مصر و ایران عطرها در مراسم مذهبی به کار می رفته اند. در آن زمان، هنر عطرسازی پیشرفت کرده و با استفاده از مواد طبیعی خام، داروهای آرام بخش معطری را جهت درمان بیماری ها از گیاهان و جانوران جداسازی می کردند. در سنگ نوشته ای تاریخی که از مصریان (تمدن نیل) به جای مانده به تهیه روغن ها، صمغ-ها و لیکور تخمیری اشاره شده است.

اسانس از کلمه فرانسوی Essence به فارسی وارد شده و در انگلیسی هم با این املا و با تلفظ متفاوت استفاده می شود. با توجه به اینکه در فارسی به جهت روابط تاریخی با فرانسه بیشتر اصطلاحات فرانسوی وارد زبان ما شده کلمه اسانس کاملا معمول شده و از آن برای معادل Essence  استفاده می شود.

 

 

 

 

دانلود تحقیق درباره استفاده از اسانس های طبیعی به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی

پرسشنامه سنجش رضایت شغلی هی گروپ همراه با تفسیر High Group job satisfaction questionnaire with interpretation

هی گروپ پرسشنامه سنجش رضایت
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 38
فرمت فایل doc
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 5
پرسشنامه سنجش رضایت شغلی هی گروپ همراه با تفسیر

فروشنده فایل

کد کاربری 7173
کاربر

هی گروپ
پرسشنامه
سنجش رضایت

همکار گرامی

با سلام، پرسشنامه‌ای که ملاحظه می‌فرمائید------------------------------------- خواهشمندیم که با پاسخگویی دقیق، امکان شناخت بهتر فضای شرکت را فراهم نمائید تا واحد منابع انسانی بتواند برای بهبود شرایط کاری و تقویت روحیه همدلی و همکاری، اقدامات مؤثری را بکار بندد.

پیشاپیش از همکاری سازنده شما، تشکر و قدردانی می شود.

  1. لطفاً به تمام سوالات پاسخ دهید.
  2. پاسخ صحیح یا غلطی وجود ندارد. برای هر پرسش، ‌پاسخی را انتخاب نمایید که با نظر شما بیشترین انطباق را دارد.
  3. اطلاعات پرسشنامه کاملا محرمانه و بی نام می باشد.
  4. جهت تکمیل نظرسنجی حدود 20 دقیقه وقت نیاز است.
  5. دقت و صراحت شما، در پاسخ به پرسش ها موجب افزایش اعتبار این نظرسنجی می باشد.

1-لطفاً میزان تحصیلات خود را مشخص کنید؟

1)زیر دیپلم□ 2)دیپلم□ 3)فوق دیپلم□ 4)لیسانس□ 5)فوق لیسانس □ 5)دکتری □

پاورپوینت مسأله یابی درسازمان ها با رویکرد بهبود مستمرو ماندگاری درعصر دیجیتال

پاورپوینت مسأله یابی درسازمان ها با رویکرد بهبود مستمرو ماندگاری درعصر دیجیتال

دانلودپاورپوینت مسأله یابی درسازمان ها با رویکرد بهبود مستمرو ماندگاری درعصر دیجیتال بافرمت pptxو 103اسلاید قتبل ویرایش


مشخصات فایل
تعداد صفحات103
حجم7598 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

پاورپوینت مسأله یابی درسازمان ها با رویکرد بهبود مستمرو ماندگاری درعصر دیجیتال

دراین فایل مطالب مربوط به مسأله یابی و تصمیم گیری در سازمان ها با 103اسلاید قابل ویرایش مورد بررسی قرار گرفته و در 2مثال موردی از برند های مطرح دنیا که عبارتند از الف: شرکت فورد موتورز(مدل 8 D)و شرکت تویوتا موتورز (مدل 5 چرا) به صورت تحلیل به موضوع پرداخته شده است  و امید که مورد استفاده سروران ارجمند و مدیران ومشاوران محترم کسب وکارها،کارکنان محترم بخش های دولتی و خصوصی،اساتید ارجمند و دانشجویان عزیز قرار گیرد.

غفاری

مهارت های مساله یابی و تصمیم گیری

تصمیم گیری فرآیندی است که تمامی افراد بشر در سراسر زندگی خود به نوعی با آن سر و کار دارند. لذا بایادگیری مهارت های مساله یابی و تصمیم گیری خواهیم دید که چگونه دری در مقابلمان گشوده خواهد شد. اما گشودن این دروازه مستلزم آموختن و رعایت اصولی است که ما را با شیوه صحیح تصمیم گیری و پشت سر گذاشتن مشکلات آشنا میکند

تعریف مساله

  • از نظر لغوی مساله به معنی حاجت، طلب و خواسته است. این واژه صرفا یک اصطلاح است و در زمینه علوم مدیریت و سایر علوم معنی خاص خود را دارد و تعاریف متعددی نیز ارائه شده است که عینا بازگو می شود:

  • مساله موقعیتی است که در آن شخصی برانگیخته می شود تا با انجام فعالیتی به هدفی دست یاد.

  • مساله عبارت است از چیزی که با وضعیت مطلوب متفاوت بوده و افراد یا سازمان را در راه رسیدن به اهدافشان باز می دارد و عامل تعارض یا تزاحم در تصمیم گیری است. به عبارت دیگر مساله تفاوت بین وضعیت موجود و وضعیت دیگری است که می خواهیم ایجاد کنیم.

  • مساله عبارت از وضعیتی است که از توان سازمان برای رسیدن به هدف می کاهد.

 

 

عوامل تاثیر گذار در حل مساله

به کلیه فعالیت های گسترده ای که به منظور یافتن و اجرای راه حل مناسب برای اصلاح یک وضعیت نامطلوب انجام می شوند، حل مساله می گویند؛  در واقع منظرو از حل مساله، یافتن جواب  یا جوابهایی است برای یک سوال. در این میان عوامل زیر را می توان در حل مساله موثر دانست:

  • عوامل عقلایی: عوامل قابل اندازه گیری مانند هزینه، سود، زمان، پیش بینی ها

  • عوامل راون شناختی: شخصیت فرد تصمیم گیرنده، درک، توانایی ها، تجربیات

  • عوامل اجتماعی: موافقت کسانی که تصمیم برآنان تاثیر میگذارد، وجود و موافقت کسانی که بر تصمیم مناسب اثر می گذارند

  • عوامل فرهنگی: در قالب باورها، هنجارها، ارزش ها

 

مساله یابی

برای حل یک مساله ابتدا باید تعیین شود که چه وضعیتی عامل وجود مساله است. بدین وسیله می توان مساله را دقیق تر شناخت و تعریف صحیحی برای آن ارائه کرد که خود بخش مهمی از فرآیند حل مساله و یکی از مهمترین مراحل حل مشکل است.

 

اشتباهات مدیران در فرآیند مساله یابی

مدیران در فرایند مساله یابی ممکن است دچار اشتباهاتی شوند که این امر ممکن است اثر بخشی فعالیت های آن ها را در راستای حل مساله تحت تاثیر قرار دهد. برخی از این اشتباهات عبارتند از:

نادیده گرفتن مساله

در این حالت بر خلاف آثار و نشانه های ظاهری مشکل، مدیر به هردلیلی وجود آن مشکل را انکار میکند و خود را دربهترین وضعیت ممکن تصور میکند. معمولا چنانچه مدیر در سازمان خود را توانمند بپندارد، وجود مشکل را نشانه ضعف خود می داند و همواره سعی میکند خود را درفضایی نگه دارد که بعنوان یک مدیر توانمند مشکلات اطراف خود را به خوبی مشناسید و حل و فصل میکند. و اگر در سازمان ضعیف باشد گمان میکند در صورت اعتراف به وجود مساله از او انتظار خواد رفت بعنوان یک مدیر به دنبال راهکارهای عملی و موثر برای حل مشکل باشد وچون علاقه ای به انجام فعالیت به هرشکل ممکن را ندارد به انکار و نادیده گرفتن مساله می پردازد.

تفسیر نادرست از رویدادها

از آنجا که دیدگاهها و اهداف متفاوت و درنتیجه تفسیرهای متفاوتی نسبت به یک مساله در یک زمان وجود دارد؛ این وضعیت باعث می شود که بعضا موارد متفاوتی بعنوان مساله تلفی شود و چه بسا که موضوع اصلی مورد تصمیم گیری قرار نگیرد.

به تعویق انداختن مساله

به تعویق انداختن مساله نشان از شانه خالی کردن از بار مسئولیت یا امروز و فردا کردن تصمیم گیری دارد. البته بعضی از مدیران که به این شیوه تصمیم گیری می کنند بر این باورند که بسیاری از مسائل و مشکلات به مرور زمان حل خواهند شد و نیاز به تصمیم گیری نیز از بین خواهد رفت.


 

فرآیند مساله یابی

شناسایی

نمودهای پیداش مساله در سازمان، بصورت های متفاوتی قابل تشخیص است از جمله وقتی که شکایت از خدمتی زیاد میشود،  هزینه های پیش بینی شده برای انجام برنامه کافی نباشد، آمار استقبال کنندگان از خدماتی کاهش یابد، زمان رسیدن به اهداف طولانی تر از حد معقول شود یا حتی وقتی که رضایت از یک خدمت زیاد شود.

مساله یابی به روش رسمی

شناسایی مسئله به دو روش رسمی و غیر رسمی صورت میگیرد. روش رسمی مساله یابی خود به دو نوع روش مستقیم و غیر مستقیم تقمسیم می گردد.

روش مستقیم

در این روش مدیر خودش به طرق زیر به وجود مساله پی می برد:

  • انحراف از تجریبات گذشته: وقتی که روند یک فعالیت از جریان همیشگی خارج شده است. مانند سود فروش یک محصول کمتر از سالهای قبل است.

  • انحراف از برنامه تعیین شده: وقتی که به پیش بینی مورد نظر دست نیافته ایم. مانند میزان سود امسال از آنچه پیش بینی کرده بودیم کمتر شده است.

  • پیشی گرفتن از رقبا: وقتی که رقبا تغییر رفتار می دهند مدیر خود را به خاطر رقابت مجدد با رقبا در وضعیت حل مساله می بیند.

 روش غیر مستقیم

در این روش مدیر از طریق واسطه های زیر به وجود مساله پی می برد:

  • از طریق مافوق هاهر مدیر خبره و با تدبیری تنها بر کلیه امور حوزه مدیریتی خود واقف است و نه آنچه که در خارج از حوزه مدیریت آنان می گذرد. بنابراین این وظیفه مدیران عالی است که سایر مدیران سازمان را از مسائل و نیازهای آینده سازمان آگاه نمایند.

  • از طریق کارکنان: کارکنان در صورت پی بردن به مساله ای در سازمان از آن جهت که پیامد  و مسولیت های ناشی از وجود مساله گریبان گیر آنان نشود آن را به مدیر یادآوری و گوشزد می کنند.

  • از طریق مشتریان یا ارباب رجوعمشتریان از آن جهت که برخورد بی واسطه با نتیجه کار سازمان دارند پس به راحتی می توانند از نواقعص در عملکرد آگاه شوند و مدیر را در وجود مساله یا نیازهای آینده سازمان آگاه کنند.

 

مساله یابی به روش غیر رسمی

مساله یابی به روش غیر رسمی بر خلاف روش رسمی که دانش است و قابل تعمیم و تعلیم، این روش بینش است و قابل تعمیم و تعلیم نیست. یعنی از درون فرد و ابداعی شخص مدیر می باشد که در مواقعی بسیار شهودی به وجود مساله پی می برند.

لازم به تذکر است که مدیر کارامد نباید به حل هر مساله ای که از طرف کارکنان، مافوق یا همکارانش مطرح می شود اقدام کند بلکه باید وقت و انرژی و منابع خود را برای حل مسائلی نگه دارد که واقعا فقط در توان و شان اوست.


 

اولویت بندی

هر نوع مساله، روش حل مناسب خود را دارد که بسته به اهمیت و پیچیدگی آنها مورد حل قرار میگیرند. چندین تقسیم بندی متفاوت برای مسال همی توان ارائه داد:

مسائل را بر اساس ساختار و ابعاد یا به عبارتی از نظر پیچیدگی می توان به دو طبقه مسائل خوش تعریف و ماسئل بد تعریف تقسیم کرد. مفهوم مسائل خوش تعریف و بد تعریف برای تصمیم گیرندگان مختلف نسبی هستند چرا که توانائی افراد و گروه های تصمیم گیرنده متفاوت است.

  • مسائل خوش تعریفمسائلی ساده و آشنا هستند که در تصمیم گیری برای آنها از عادات و رویه های رایج استفاده می کنیم.

  •  مسائل بدتعریفمسائلی جدید و غیرمعمول که دراکثر مواقع نمی توان مطمئن بود که برای حل آن بهتر است از کدام راه حل ممکن استفاده کرد و معمولا دارای راه حل مشخصی نیستند.

 

 فرآیند تصمیم گیری

تصمیم گیری فرآیند انتخاب و گزینش یک راه از میان راه های مختلف برای حل مشکل است. رویکردی است که راه حل مسال هرا رقم می زند. تصمیم گیری کار اصلی مدیران است و هر مدیری برای اجرای هر یک از وظایف خود اعم از برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل همواره نیاز به اخذ تصمیم دارد. ه همین جهت است که تصمیم گیری و مدیریت را مترادف می دانند یا جنبه اصلی مدیریت را تصمیم گیری به حساب می آورند.

بدیهی است که در شرایط بحرانی است که عدم آمادگی برای تصمیم گیری معنی پیدا میکند و به دلیل آنکه در این شرایط از قوه درک و توان ذهنی تصمیم گیرنده کاسته می شود آشفتگی و اختلال در ذهن تصمیم گیرنده بوجود می آید.

 

جورج هوبر:
مساله یابی، تصمیم گیری، انتخاب و حل مساله با هم تفاوت دارند. پیش از آنکه مساله را بتوان حل کرد باید شناخت، و تعریف صحیحی از آن داشت. یعنی تعیین کرد که چه وضعیتی نمایانگر مساله است و کدام مساله باید حل شود، این فرآیند شناسایی مسال هو تعیین اهداف و اولویت بندی آنها را مساله یابی می نامند.

 

سطوح تصمیم گیری

در سازمانها سطح پیچیدگی مسائل متفاوت است و طبیعتا سطح تصمیم گیری در مورد آنها نیز متفاوت خواهد بود. از طرف دیگر سطح تصمیم گیری ارتباط مستفیم با سطح مدیریت دارد.

تصمیمات استراتژیک

می توان گفت سطح اول که اغلب بنام تصمیمات استراتژیک خوانده میشود، تصمیمات مربوط به امور دراز مدت، پیچیده و غیر ساختمند است. تصمیماتی که عموما خطی مشی خاصی برای آنها تعریف نشده است.

تصمیمات کنترلی

سطح دوم که اغلب تصمیمات کنترلی خوانده میشود؛ تصمیمات مربوط به امور کوتاه مدت و ساده تر که غالبا متوجه داخل سازمان است و توسط مدیران میانی اتخاذ می گردد.

 

فهرست

مقدمه

تفاوت سوال و مسأله

عوامل تاثیر گذار در حل مسئله

نمودهای پیدایش مسئله در سازمان

فرایند مساله یابی

فنون علمی مدیریت در مساله یابی

حل مسئله چیست؟

همه مسائل دو ویژگی مشترک دارند: اهداف و موانع

نمونه‌هایی از مهارت حل مسئله

دلیل اهمیت مهارت حل مسئله

راه‌های بهبود مهارت‌ حل مسئله 

اهمیتِ به‌کارگیری رویکرد‌های مناسب برای حل مسئله

چگونگی تعریف مسئله

درک پیچیدگی مسئله

مراحل حل مسئله

تکنیک فرایند ۸ بعدی برای حل مسُله

تاریخچه فرایند ۸ بعدی حل مسئله

8اصل فرآیند8بعدی

انواع مسئله از دیدگاه پید : پازل ها، مسائل و آشفتگی ها

مهارت های مساله یابی و تصمیم گیری

عوامل تاثیرگذار در حل مسأله

مسأله یابی

اشتباهات مدیران در فرآیند مساله یابی

فرآیند مسأله یابی

فرآیند تصمیم گیری

سطوح تصمیم گیری

کیفیت و حل مسئله به روش8D در مدیریت کیفیت

چرا مدیریت کنترل کیفیت مهم است؟

تعریف کیفیت از دیدگاه گروه‌های مختلف

کیفیت از دیدگاه مصرف کننده

کیفیت از دیدگاه تولید کننده

مهم ترین هزینه های کیفیت و بی کیفیتی

عناصر تاثیرگذار در بهبود سازمانی

رویکردهای حل مسئله در مدیریت کیفیت

روش‌های شناسایی و حل مساله در سازمان

مساله به‌عنوان فرصتی برای بهبود

حل مساله چیست؟

رویکرد در نظر گرفتن مساله

رویکرد نادیده گرفتن اصل مساله

الزامات حل مسأله

فعالیت های مربوط به شناسایی مسئله و مسئله یابی

چالش های حل مسأله

 خطاهای پرتکرار در مسئله یابی و شناسایی مسئله

8D چیست و چرا از 8D استفاده کنیم؟(شرکت فورد موتورز)

کاربرد متدولوژی 8 D

چه زمانی از 8D استفاده می کنیم؟

چگونه از متدولوژی 8D استفاده کنیم؟

حل مشکلات و مسائل سازمانی با روش فورد

تکنیک ۵ چرا تویوتا برای ریشه یابی مشکلات

مثال موردی از تکنیک 5چرا

چگونه از مهارت‌های حل مسئله در محل کار استفاده کنیم؟

منابع و مآخذ

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود